TEST JE EIGEN STRESS

Deze (Perceived Stress Scale) test helpt je te begrijpen hoe verschillende situaties jouw emoties en de stress die je ervaart beïnvloeden. Deze test is een belangrijke en interessante meting, omdat jouw perceptie van wat er in jouw leven gebeurt en hoe jij dingen ervaart het allerbelangrijkste is. Twee personen in exact dezelfde situatie kunnen tenslotte totaal verschillend reageren en iets anders ervaren.

Onderstaande vragen gaan over jouw gevoelens en emoties in de afgelopen maand. Geef bij elke vraag aan hoe vaak je je op een bepaalde manier voelde of hoe vaak je een bepaalde gedachte had. Alhoewel sommige vragen op elkaar lijken, zijn ze toch verschillend dus beantwoord elke vraag als een nieuwe.

Je kunt de vragen het beste redelijk snel beantwoorden: denk er niet te lang over na en reageer vanuit je eerste gevoel. Schrijf je scores op een blaadje en vergeet niet de vraagnummers erbij de zetten. Je hebt die straks nodig bij het berekenen van jouw score.

Kies bij elke vraag een van de volgende mogelijkheden:

0 – nooit   1 – bijna nooit   2 – soms    3 – redelijk vaak    4 – heel vaak

l. In de afgelopen maand, hoe vaak ben je van streek of ontdaan geweest doordat er iets onverwachts gebeurde?

2. In de afgelopen maand, hoe vaak heb je het gevoel gehad dat je geen controle had op de belangrijke dingen in je leven?

3. In de afgelopen maand, hoe vaak voelde je je nerveus en gestresst?

4. In de afgelopen maand, hoe vaak heb je je zelfverzekerd gevoeld over je vermogen om met je persoonlijke problemen om te gaan?

5. In de afgelopen maand, hoe vaak heb je het gevoel gehad dat dingen op jouw manier gingen?

6. In de afgelopen maand, hoe vaak heb je geconcludeerd dat je niet kon omgaan met alle dingen die je moest doen?

7. In de afgelopen maand, hoe vaak heb je irritaties in je leven kunnen beheersen?

8. In de afgelopen maand, hoe vaak heb he het gevoel gehad dat je ‘on top of things’ was?

9. In de afgelopen maand, hoe vaak ben je boos geweest vanwege dingen die zijn gebeurd die buiten jouw invloed lagen?

10. In de afgelopen maand, hoe vaak heb je het gevoel gehad dat moeilijkheden zo hoog opstapelden dat je ze niet kon overwinnen?

Source:  Cohen, S; Kamarck T; Mermelstein R (December 1983). “A global measure of perceived stress”. Journal of Health and Social Behavior.

Jouw Score

  • Als je je scores hebt opgeschreven, keer dan eerst de scores om van de vragen 4, 5, 7 en 8.
  • Dit doe je als volgt: 0 = 4, 1 = 3, 2 = 2, 3 = 1, 4 = 0
  • Tel nu je scores van alle vragen bij elkaar op. Mijn totaalscore is: _____
  • Individuele scores kunnen variëren van 0 – 40. Hoe hoger jouw score, hoe hoger de stress die jij ervaart.

►  Een score tussen de 0-13 wordt gezien als een laag stressniveau.

►  Een score tussen de 14-26 wordt gezien als een matig stressniveau.

►  Een score tussen de 27-40 wordt gezien als een hoog stressniveau.

Disclaimer: de scores op deze zelfbeoordeling weerspiegelen geen specifieke diagnose of behandeling. Het is vooral bedoeld als hulpmiddel om jouw eigen stressniveau te bepalen. Als je je ernstige zorgen maakt over jouw welzijn, neem dan allereerst contact op met je huisarts.

EN NU?

Ervaar je meer stress dan je zou willen en kom je er voor je gevoel niet alleen uit? Weet dan dat je het niet alleen hoeft te doen. Ik help je graag!

De vrouwen met wie ik werk geven vrijwel allemaal aan al na 1 gesprek veel meer ruimte in hun hoofd en minder stress te ervaren.

Wil je het zelf ervaren en weten wat er voor jou mogelijk is?

Al tijdens de coachcall viel er een enorme last van me af. Met de vragen van Christine kwamen we snel tot de essentie en werd heel duidelijk waar ik aan mag gaan werken. En het is zó fijn om het samen te doen! ~ Femke